Latest Post

SYAFIQ MAULA

Saturday, February 07, 2015

Apabila terkena anjing, what should i do??

Btw apa itu sertu / samak? Sertu dilakukan oleh kita apabila tidak sengaja tersentuh anjing ataupun apabila mengembara tiba2 ada anjing cute datang dekat kita, dan kita terpaksa tahan guna kaki.. huhu

Samak itu apa pulak? Samak itu cara nak bersihkan kulit binatang, untuk digunakan kpd kita seperti nak buat kasut/ baju/ apa2 ja lah berasaskan kulit binatang. Contohnya, nak buat spender guna kulit buaya, so samak lah kulit buaya tu.. hehe

Bagaimana saya sertu? (Menghilangkan najis Muqallazah?)
P/S: kes didatangi anjing cute dekat kita then suddenly kaki terkena bulu anjing.. huhu


Mula2 saya confius samada perlu sertu atau tidak. Tetapi apabila difikirkan balik, kulit saya niey bernafas, so ianya mmg tidak berada didalam keadaan yang kering. So, sertu sahaja lah. Bukan susah pown..

First step..

Saya mencari tanah untuk disertu. Amik tanah yang agak2 bersih dihadapan rumah tu, dalam segenggam (sbb kawasan kena anjing tu sikit jea), then saya masukkan kedalam sebuah bekas.




 
2nd Step
Kita akan membuat air tanah. So masukkan air kedalam bekas berisi tanah tadik.

 
3rd Step:
Gosokkan lah tanah beserta air tadik ke area yang terkena anjing itu. Untuk kes saya, saya kena lah gosok kaki saya dan selipar yang terkena anjing. Bismillahirrahmanirrahim...

Mulakan menggosok dan teruskan menggosok.. hehe



 
 
 
4th step:
Setelah selesai membuat basuhan menggunakan air tanah, basuhlah kawasan yang terkena najis dengan dituruti 6 kali basuhan menggunakan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang laen). Bagi kes saya, saya pakai air paip ja. Tapi bagi negara2 yang laen, you can use air sungai, air perigi, air hujan, atau salji pown boleyh.. (bukak balik buku teks tengok contoh2 air mutlak.. hehe) 
 
 
Selepas membasuh 6 kali menggunakan air mutlak,tada!! dah bersih pown. Boleh lah sambung berjalan dan nak solat pown x payah nak ragu2.. hehe SELESAI !! :)
 
 
 
Mengikut Mazhab Syafie wajib dibasuh tempat yang terkena najis Muqallazah sebanyak tujuh kali iaitu satu kali menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali dengan air mutlak. Jika didapati najis itu tetap ada ain (nampak), bau dan rasa maka ia  perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.

1 comment:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete