Latest Post

SYAFIQ MAULA

Tuesday, September 04, 2012

Berapa ringgit itu tidak kesah...


Sejak aku belajar dari alam pekerjaan aku, banyak yang aku dapat dari kawan-kawan aku.
Dalam banyak-banyak benda, satu ja yang aku pegang dan ingat.. Rezeki kita jangan pernah "mengira" dengan orang, sebab rezeki tuhan itu lagi banyak.

So, aku cuba praktikkan apa yg member aku cakap tue, dalam kehidupan aku. Gaji aku yang pertama, aku banyak habis kan untuk family aku. Kebetulan pula hendak raya, so aku cadang nak support kuih raya bagi family aku.So, apa yang aku plan, semuanya menjadi sebab mindset aku, walaupun itu gaji aku, tetapi ianya milik orang laen.

So, sepanjang 3 minggu selepas itu, aku rasa hidup aku ringan sangat. Walaupun kerja agak penat and mentensionkan kadang2x, tetapi aku just redha jew lah. Sebab aku dah mindset kan dalam hati, gaji aku ini adalah milik orang laen. 

So sepanjang 3 minggu itu, aku kurang mengalami masalah kewangan walaupun gaji aku agak sedikit sebab kena tolak banyak benda. Didalam hati, aku terus-terang kadang2x aku expect gaji yang agak tinggi utk 3 minggu punya gaji sebab aku kan terpaksa kerja time raya, so siapa x sedih kan?? So, aku expect gaji aku memang tinggi. Tapi setelah mendapat gaji baru-baru nieyh..  Rasa macam... ~.~" sedih sgt!!

Serius, rasa macam nak nagis jew.. sebab bila difikirkan balik, macam tidak berbaloi.. Tetapi, aku terlupa something. Aku nieyh SYAFIQ MAULA larh~ bukan orang laen. Tiba2 aku tersenyum dan tergelak sorang2x.. Mashaallah, SYAFIQ MAULA nieyh pasaipa.. walaupun gaji yang kamu dapat itu sedikit, tetapi tidakkah kamu bersyukur? Aku kembali tersenyum.. "ia lah!! walaupun gaji aku RM5000 sekali pown, tetap x cukup.. " so, nak cukup mcm mana? bersyukur sahaja lah dan redha dengan apa yg ada.

So, gaji yang aku dapat itu, mcm biasalah.. go to my family first and aku letak diri aku di belakang. Kadang-kadang bagi duit sekolah untuk adik. Walaupun sedikit, tetapi rasa puas.. Hehe

Jadi, kesimpulan saya disini, selagi kita redha dengan apa yang kita ada, Allah akan mencukupkan segalanya kepada kita.. Amin..

Jika anda rasa article ini ok, tolong lah klik pic dibawah dan saya SYAFIQ MAULA mengucapkan terima kasih.. Sayang anda blogger.. 


7 comments:

  1. btol btol.. sama la mcm klu kita bagi kawan adiah. niat ikhlas tpi kdang2 kite plak yg terima adiah. sometimes, adiah tu jauh lebih baik dari yg kite pernah bagi sebb keihlasan hati kita =)

    ReplyDelete
  2. akak pn pnh rase seronok ble dpt kongsi rezeki hasil penat lelah kte dgn family. Walau xbyk mana,tp puas ble dpt memberi.yela,dr kecik kte asik terima. Hehe.

    ReplyDelete
  3. akak pn pnh rase seronok ble dpt kongsi rezeki hasil penat lelah kte dgn family. Walau xbyk mana,tp puas ble dpt memberi.yela,dr kecik kte asik terima. Hehe.

    ReplyDelete
  4. akak pn pnh rase seronok ble dpt kongsi rezeki hasil penat lelah kte dgn family. Walau xbyk mana,tp puas ble dpt memberi.yela,dr kecik kte asik terima. Hehe.

    ReplyDelete
  5. akak pn pnh rase seronok ble dpt kongsi rezeki hasil penat lelah kte dgn family. Walau xbyk mana,tp puas ble dpt memberi.yela,dr kecik kte asik terima. Hehe.

    ReplyDelete
  6. Lawatan perdana untuk membaca "Berapa Ringgit Itu Tidak Kesah" . . . Salam Blogger

    ReplyDelete