Latest Post

SYAFIQ MAULA

Monday, June 11, 2012

5C - IMPIAN SYAFIQ MAULA



Mungkin apa yang anda lihat pada SYAFIQ MAULA sekarang tidak sama seperti apa yang saya lihat pada diri saya 5-6 tahun kelak.
Ada yang mungkin memandang rendah pada saya kerana gagal 1 subjek ketika saya mengambil diploma dan terpaksa mengambil peperiksaan semula bagi subjek tersebut, tapi saya tidak kesah. Kerana saya jenis yang memandang ke hadapan dan menerima apa sahaja yang jatuh menimpa saya dengan memperbaikinya sebaik yang mungkin.




Bagi orang lain, mereka mungkin menganggap saya “GAGAL” kerana gagal 1 subjek pada semester akhir. Namun saya rasa sebaliknya. Sememangnya saya berdoa agar semua subjek saya lulus pada semester akhir, namun hati saya redha jika ada yang gagal antara semua subjek. Disebabkan itu, saya terus tersenyum apabila melihat result saya kerana apa yang saya expect gagal itu memang gagal. Saya rasa sangat bersyukur kerana semua subjek yg lain lulus. Alhamdulillah.

Namun, ianya tidak menghalang saya untuk menggapai impian saya. Maaf untuk saya katakana, namun saya sendiri tidak mencontohi bangsa Melayu. Bukan kerana apa, saya bukanlah tidak mahu mencontohi bangsa Melayu, tetapi saya kadang2x agak malu dengan bangsa saya sendiri. Bangsa yang malas, bangsa yg suka mengumpat orang, bangsa yang takut menghadapi cabaran, bangsa yang suka merempit, bangsa yang gemar melakukan zina tanpa kisah akan agama, bangsa yang kadang-kala terlalu kolot pemikirannya.
Sedih melihat anak2x bangsa merempit sana-sini, bercumbu-cumbuan dihadapan khalayak ramai, dan.. urm.. tak perlulah saya mengatakan lagi. Namun, itulah hakikatnya. Saya suka akan pemikiran barat akan kehidupan. Walaupun pergaulan mereka agak bebas (kerana mereka tiada agama jika hendak dibandingkan), namun apa yg positif itu lah yang diambil.
Banyak yang memandang rendah kepada saya kerana saya bagaikan “org lain dah habis, tp saya x habis2x lagik..” 

Kadang2x terasa jugak lah sedih, namun itu menjadi pembakar semangat untuk saya lebih maju bergerak ke hadapan lagi.
5C – Itulah impian saya sepanjang hidup ini.
Career,  Cash, Credit Card, Car, & Condominium.
Walaupun Nampak simple, tapi ini lah impian saya. Oleh kerana selepas ini saya masih ingin menyambungkan pelajaran dalam bidang yang saya memang idamkan iaitu penyiaran, jadi, career pilihan saya ialah wartawan ataupun bahagian2x yang terlibat dengan nya.
Cash? Bila dah kerja, adalah duit. So, I decide to manage the money well so I can afford to buy a condominium.. Lokasi pilihan? Ikut tempat kerja lah.. Kalau area KL, dekat KL lah. Tapi kos?? Melambung!!

Credit Card? Perlukah? Bagi saya, YES. For emergency case. Right now, I just terminated mastercard from CIMB because it is really suck!! And right now I’m using Visa from ****.. (nama bank dirahsiakan yer) The service is really good dan I really enjoy the easy way to use it.
Car --?  Jenis apa yg saya nak pakai?? I jenis tak kisah nak pakai kereta apa, namun, I need a car yang muat ramai orang dan extreme. 4x4 maybe, but more goes to elegant.
So, I follow the rule “A thousand journey is start from one step – Neil Armstrong”.
So, i have make my first step, and i wish to go further. Kita mampu merancang, namun tuhan memilih yang terbaik. Apa yang buruk dijadikan sempadan, yang baik ambil jadikan panduan. Sekian

(P/S; Ryan Seacrest is my idol!!~)

6 comments:

  1. Condominium. Ok, my dream house. Jom jadi jiran!

    ReplyDelete
  2. Org bleh kata apa saja,tapi kerana kata2x org kita akan menjadi lebih kuat, semoga sukses!

    ReplyDelete
  3. Suka baca entri blog ni. Setiap entri mesti dapat feel apa yang cuba disampaikan.Terima kasih kerana blogging and u have a talent untuk jadi penulis yg bagus, semoga maju and tercapai impian nk amik course kewartawanan tu :D

    ReplyDelete
  4. weeeeeeeeeee~ nnti ampa beli kondo co aku buat noh,, :D

    ReplyDelete