Latest Post

SYAFIQ MAULA

Saturday, March 31, 2012

Nasib baik tak sempat give-up

Salam semua,

kali niey SYAFIQ MAULA nak share something.. ttg kehidupan harian as student. Seperti yg kita maklum, pembahagian masa as a student mmg x cukup. Terutama org yg pulun mcm aku nieyh.. Sekejap program, sekejap itu, sekejap ini, mcm2x larh..

Tapi, masalah besar yg timbul disini adalah STUDY. Bohong sangat kalo saya cakap bergiat aktif dalam persatuan x kacau study.  Saya dah try study hard sebaik yg mungkin, tetapi apa yg kita try buat, kadang2x x menyebelahi kita.

Apabila penbdaftaran short sem dibuka, saya agak terkelu larh.. Almaklumlah, banyak yg bermain diminda. "Aku rasa, banyak jugak yg nak kena repeat nieyh". Memang risau dan terus give up.

Dalam masa yg sama, family SYAFIQ MAULA pulak x sabar 2x hendak melihat saya untuk meneruskan pengajian lagi.. Tetapi dalam hati aku berkata "No..!! I can't!! Dah x ada semangat dah nak study!". Kadang2x aku menangis sendirian, sbb apalah nasib yang menimpa aku nih.. Kenapa x terjadi kepada kawan2x aku yg sekelas ngan aku yg lain.. Mereka boleh memberikan tumpuan penuh kpd study, tiada apa arah yg melintang.. ttp aku??

Aku terus mendaftar UPU asal syarat utk memenuhkan permintaan keluarga.. Sbb aku kadang2x runsing dengan apa yg hendak aku lakukan kelak.. Jadi, aku memilih kos, yg hampir sama dengan minat aku, semestinya bukan mekanikal.. bukan kejuruteraan, ttp sesuatu yg x terlintas pown difikiran sebelum ini,.. Kos apew? adew lah,,

Setelah sahaja apply UPU, aku teringat kata2x budak kelas aku yg mengatakan keputusan PB (penilaian berterusan) sudah keluar.. Aku tergesa2x bukak portal pelajar.. Setelah melihat resultnya~ Alhamdulillah, aku bagaikan diberi peluang ke dua. Ia membuatkan aku lebih berpandangan jauh.

Walaupun kadang2x kita tiada peluang, namun kita boleh berharap agar kita diberikan peluang. Dan peluang yg sedikit itu, akan ku usaha utk pecahkannya dan mencipta sejarah bagi hidupku. Walaupun keputusanku hanya cukup2x makan, tetapi aku redha dan akan terus berusaha utk mencapat target lulus dan lepas semua subjek bagi semester ini.  Aku berjanji akan berusaha bersungguh2x dan mencipta kejayaan.

Alhamdulillah, Allah menolong aku dari belakang. Banyak orang yg menyokong aku selepas itu, terutama sekali my senior,.. Dia banyak memotivasikan aku.. Perhubungan aku dgn dia, adalah antara FAcebook, Twitter, Blog, SMS dan Phone Call.. Tapi perhubungan aku dengan Allah, hanya solat dan ibadah.. <-- itulah kata2x nya kepada aku, dan aku akan pegang kata2x itu sebagai pembakar semangat. Terima kasih..

No comments:

Post a Comment