Latest Post

SYAFIQ MAULA

Monday, June 13, 2011

Kes penipuan sendiket tidak bertanggungjawab

Awas pelajar IPT sekalian, SYAFIQ MAULA baru jer dapat cerita baru dekat golongan2x IPT nieyh.. Almaklumlah, golongan IPT niey banyak duit, duit pinjaman lar, biasiswa lar, itu lar, ini lar.. banyak lagi lar.. So ,oleh hal demikian, keluar lah golongan2x yang tak bertanggungjawab cuba membolos kan duit anda itu?? Bagaimana?? Pelbagai cara!! Business, jual produk, pelaburan, itu lar, inilar.. macam2x lagi lah yang SYAFIQ MAULA dengar. Apa kes yang terbaru niey ialah pelaburan. Yang didalangi oleh?? Oleh siapa?? member2x anda jugak! Tak percaya?? SYAFIQ MAULA ada satu kes yang hendak dikongsi bersama anda. 


"Saya #### menjadi mangsa penipuan bagi kes pelaburan. Jumlah yang saya keluarkan ialah RM1000 dan beliau menjanjikan bahawa modal saya akan dapat kembali kepada saya sebanyak 100% dalam masa beberapa hari sahaja. Apa yang menambah keyakinan saya, orang yang terlibat dengan MLM ini adalah senior saya sendiri yang boleh dikatakan saya kenal agak rapat. Apabila saya hendak mengambil semula wang saya, pelbagai alasan yang diberikan, termasuklah mencari "orang" dibawah saya. Saya mendapat 2 orang. Jadi, satu demi satu alasan yang diberi, lalu, masa berlalu, saya kehilangan RM1000. Saya membuat laporan polis, namun pihak polis tiada bukti dan sumber untuk dijadikan bahan penyiasatan".


Kes diatas berlaku didalam Politeknik Tuanku Sulatanah Bahiyah, Kulim, Kedah. Masih baru kes ini. Kes kedua yang melibatkan konsep yang hampir sama dengan kes diatas ialah kes penipuan MLM yang menjadikan artis media sebagai duta program. Famous sungguh program itu. Sehinggakan pelajar sanggup melaburkan RM500 kepada wakil tersebut yang merupakan student jugak yang menjadi mangsa penipuan kepada agen tersebut, namun hasilnya adalah hampa. 


Apa yang memeranjatkan SYAFIQ MAULA ialah salah seorang kawan yang rapat dengan SYAFIQ MAULA terlibat juga dengan program ini. Namun, beliau tidak menceritakan kepada SYAFIQ MAULA tentang kes ini kerana beliau juga adalah mangsa sendikit yang tidak bertanggung jawab ini. 


Oleh itu, dinasihatkan kepada kalian semua, jangan menyertai segala jualan MLM atau program2x pelaburan yang tidak mempunyai jaminan oleh kerajaan. Pastikan, segalanya haruslah disiasat dengan teliti sebelum mengangguk kepala menandakan setuju. Biar berpeluh baju sebelum terkena, daripada putih mata akibat menjadi mangsa penipuan sendiket2x yang tidak bertanggungjawab. 


Sekian dari saya, 


bakal reporter
SYAFIQ MAULA 

8 comments:

  1. haha mlm.. x pernah nak percaya pada mlm

    ReplyDelete
  2. tengok gambar dah taw MLM.. aku kena tipu RM2500 mlm punya pasal.. da serik.. huhu

    ReplyDelete
  3. huhu.. banyak sungguh mangsa yang terkena akibat kes2x mcm niey.. kena siasat nieyh..

    ReplyDelete
  4. saya mmg xkn bg duet sy kt org lain..
    huhu..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah lah kalau macam tue. Sebab nak dapat RM1 pown bukan senang.. huhu susah nak dapatkan duit , tapi senang nak buang begitu sahaja..

    ReplyDelete
  6. syafiq..jadi berjimat lah ehhee

    ReplyDelete
  7. owg tamak selalu rugi

    ReplyDelete