Latest Post

SYAFIQ MAULA

Tuesday, April 26, 2011

Pengalaman L.I. ku Episode 1 : Motor rosak

Ade satu hari itu lah, semasa aku hendak pulang ke rumah, jam 7.00 malam. Tiba2x motor ku rosak di tengah jalan. So, aku menjalani latihan Industri di Autocity, Juru, Penang. Jadi, dari highway tu memang jauh lar kiranya aku nak kena tolak motor aku tu. Memang penat giler r niey!! Tapi, setelah setengah jam menolak motor, akhirnya, jumpa juga kedai motor





. Oleh sebab waktu tue memang dalam dompet aku tinggal RM7 dan berapew pposen ntah.. so aku pun tinggalkan motor aku di kedai motor tersebut. So, aku ada tanya orang lah, kat mana nak naik bas untuk ke Butterworth, sebab aku nak ke Sungai Petani.. Wah.. jauhkan.. So, memang aku sabar giler menuggu bas dari 7.30 malam hingga ke 9.30 malam rasanya. 1stly, memang adew call suruh ayah amik, tapi waktu tu ayah masih di tempat kerja, so, aku terpaksa lah berusaha sikit. Cuba bayangkan, RM7.00 lebih nak betolak dari area Juru tue kew SP?? Cukup kew?? Ya Allah, memang x tahu nak buat apa. 2 jam menunggu bas disitu. Tak bergerak ke mana. Solat pown tertinggal sebab tak tahu nak solat kat mana. Kiri kanan kawasan tue semuanya warga asing.. Huhu.. Memang takut.. Tak tahu adew kat mana sekarang niey. Balik pulak dari kerja kilang, memang penat teramat. Aku pun tunggu jer lah bas yang orang katakan ada bas akan lalu disitu, tetapi, satu bas pon aku x nampak. 


Banyak kali jugak lar duk mintak doa, agar bas cepat sampai, tetapi memang lenguh satu badan duk duduk jer kat atas batu tue. Memang rasa macam bukan bumi sendiri dah.. kiri kanan warga asing, aku sorang jer org melayu.. Tapi, yang sedihnya, aku nak balik cepat, tapi bas x adew. Teksi pulak banyak yg bertanya dekat aku samada nak tumpang ke x? Bila aku tanya, semuanya jawab RM20 jer dik.. erm, x apalah abang, saya memang nak naik bas jer. So, jam 9.30 malam, datang lah bas yang aku ternanti2x.. best sangat.. So, naik lah bas itu. Tambang RM2.20. 


So, aku just tinggal RM5.00. Urm, ok lah tue, Butterworth - Sp = RM4.00. So, aku pun mesej member aku yang tinggal di SP, Matt untuk amik aku kalau aku dah sampai sp. Naik jer bas tue, almaklumlah, bukan bas ekspress, bas tu singgah kat mcm2x tempat.. Aduh.. aku risau giler, macam mana kalau bas dari Butterworth ke Sp habis?? Huhu sedih + risau semua ada.. Tiba2x perut aku... Aduh.. lapar bangat si.. Aduh.. sabar syafiq sabar.. bertahan jer lah. Memang sekarang ni aku focus untuk bas Butterworth ke SP jer. Ketika dalam bas menuju ke Butterworth, kecoh lar seorang pakcik yang berkaca mata ni, bukan apa, duit yang didalam begnya yang bernilai RM5000 hilang!! OMG!! how come you are so careless.. Dia duk kata ade sorang warga asing duk terget dia ja.. So, sebab tu hilang.. 


Urm, dah lar aku pening, bertambah pening lagik. Berpeluh aku duk dalam bas tue, ape x nyer.. penat terlampau kot.. Dengan safety boot aku lagik.. huhu sabar jer.. tabah2x.. then, aku adew jerit kat pakcik driver depan tue.. "pakcik!! agak2x pakcik bas paling last ke sungai petani pukul berapa?".. aik, pakcik niey, aku duk cakap sorang2x ka? urm, biaq lar kat dia, pakai earphone agaknya.. huhu So, sampai jer Stesen bas butterworth, OMG!! banyak nyer kedai makan!! eeii, lapar sangat..


 STOP!! cari bas dulu.. erm, rasanya x adew harapan kowt, sebab yang tinggal semua bas ekspress jer. Almaklumlah, jam menunjukkan pukul 11.00. Urm, macam manew nieyh. X kan aku nak naik teksi ke Sp kowt, amboi, anak datuk kew? huhu Then, my mum call, dia kata ayah dah balik kerja, so, nak suruh ayah amik kat mana? then aku cakap lar kat stesen butterworth. So, okay lar.. lega sikit.. Huhu
Laparnya, adew mesin atm x?? huhu, dah lar gelap jalan2x dekat sini.. agak takut r, aku sorang2x , then dgn tgk org2x kat sini yang dress up pown mcm ala2x gothic plak kan.. huhu..


 X apew lar.. tahan diri, dah macam berpuasa dah.. tapi, bukan puasa siang, sampai ke malam aku berpuasa, huhu. Sambil menunggu family aku datang amik, aku duduk lar kat kerusi stesen bas tue. Then terdengar percakapan telefon antara seorang yang agak kemas dan berkeluarga agaknya " hangpa kat mana niey?? aku duk sini lar!! x nampak hangpa pown!! " then dia terus letak telefon. Pastu cakap "bodoh!!" wah.. sakan ko.. tapi aku buat  x kesah jer lah, maybe dia cakap ngan member2x dia.. 


Tiba2x, aku ternampak kat sebelah jalan, satu keluarga yg terdiri daripada seorang ibu yang kelihatan masih muda, mempunyai 2 orang anak, lelaki dan perempuan, yang rasanya masih bersekolah rendah melambai2x tangan ke pakcik yg aggak kurang ajar tadi. "OMG!! dia cakap bodoh kat isteri dia?? " perg, tersentak beb! aku tgk pown dengan penuh simpati kot isteri ngan anak2x dia. 


Tergamak seorang suami bercakap dekat isteri dia mcm tue, memang lar si suami tu mencari duit untuk family, dan si suami tersebut bekerja keras untuk menyara keluarga, namun, hebat sangatkah kamu sampai sanggup bercakap begitu kepada isteri kamu sampai begitu. Kesian aku tgk. Isteri dia dan anak2x nya tersenyuum sebab dapat melihat bapa / suami nya, tapi, tanpa diorang sedari, si suami memaki bodoh isteri dia depan orang ramai tanpa didengari oleh mereka. Andai kata tuhan meletakkan si isteri supaya boleh mendengar apa yg dikatakan oleh si suami, agak2xnya menitis air mata si isteri. 


Aku tengok sedih kowt. Urm, itulah lumrah hidup. So, berjam menunggu, akhirnya tiba juga family aku. Pukul 1.30 pagi sampai dirumah.. Penat, tido sampai tgh hari.. ops.. ponteng kerja lar hari tue.. haha Penat doe!! at least, adew alasan, motor rosak. Sabar jer lah!!

4 comments:

  1. tiada kisah istimewa ttg tayar !
    tpi ttg tukar tayar ada ! haha

    ReplyDelete
  2. Sedihnya dengar kisah nih, hampir nangis pon ada, x sangka syafiq alami menda camni, huhu, touchingnya, nape bru sekarang aku bru taw? opss! air mata dah kuar nih, caver2...

    ReplyDelete
  3. :D ..B-).ade ase cdey gak disitu...law jadik kat cha...konferm..nanges x berlagu da..xtaw nk wat cmner da..tkot kot...x dapat bygkan...eiiii...:@

    ReplyDelete