Latest Post

SYAFIQ MAULA

Tuesday, March 01, 2011

Inilah Dunia wahai SYAFIQ MAULA

Aku seorang pelajar poli yang sedang berpraktikal di salah sebuat kilang yang bertempat di Juru, Penang (Auto-City). Waktu kerja siang tadi, lepas rehat agak terkejut jugak sebab tiba-tiba my supervisor datang kat aku, then cakap HR (Human Resource) nak jumpa pukul 2.00 petang satgi. Aku pown, berfikir seribu fikirlah, alahai, takut kena marah lar sebab aku ada amik cuti sehari tapi tak ambil m.c. hehehe (budak selambe, buat dont know sudah.. haha)


Then, pukul 2.00 petang, aku pergilah ke pejabat HR tue. Apa yang best sekali aku nampak ialah "Oh, my GosH! My LeCtUre come for the observation.. " Aduh, tapi aku nasib baik sebab buku laporan aku memang dah habis aku menulis.. hikhik. So dapat puji lar dari lecture tue.. Thanks ya..


Sekembalinya aku ke tempat kerja aku balik, aku melihat supervisor aku duk bercakap2x dengan senior aku sorang nieyh.. (Dialah senior yang aku x ske tue.. haha ) Aku apa lagi, pasang telinga lar.. Then apa yang aku dengar, Dia kena tukar department.. Then, I was like "Oh sHiT!! Kerja ko sape nak buat? Of course aku kan..? Huhuhu Aduh, habis lah macam niey.. Then, aku terdengar senior aku yang lain bersembang, tapi aku mencelah..


Aku: Pekerja-pekerja lain yang dekat situ pergi mana? 
Chinese Guy :  Oh.. semua dah lari dah..
Aku : Sebab apa? Tension sangat kew kerja dekat department tue?
Chinese Guy : Tak ada lah, diorang dapat offer yang lagi tinggi ma...
Aku : Excuse me, orang bagi tahu saya, kilang ni adalah kilang yang bayar paling mahal dalam Penang tau.. So, kenapa dia nak pindah?
Chinese Guy : Syafiq, ini dunia. Jika ini tinggi , ada lagi tinggi. Faham?


Then aku pun diam.. Erm, betul jugak kan.. Walaupun cita-cita ku setinggi angkasa, adakah aku akan terus terbang dengan lebih tinggi bersama keegoan-keegoanku tanpa mengenal erti "redha" dan "syukur" dengan apa yang dianugerahkan. erm.. Setiap orang mempunyai pendapat yang tersendiri- Nak explain sampai esok pon tak habis.. Kerana percakapan tersebut masih difikiran ku sekarang.. Kemudian sahajalah aku mengungkai semuanya..

4 comments:

  1. belajaq kt poli mana?
    kos apa?

    ReplyDelete
  2. Belajar kat poli kulim.. kos mechanical engineering.. napew?

    ReplyDelete
  3. target aku mudah,,
    habes belajar nnti,,
    minx smbng degree,,
    sambil2 tu kerja dulu,,
    kalo x dpt smbng degree,,
    aku kan stay situ 2 tahun,,
    smbil2 cri lubang baru,,
    then antar surat ltak jawatan,,
    dan calo !

    ReplyDelete
  4. Erm.. cadanagn yang agak munasabah jugak tu..

    ReplyDelete